onsdag 31 maj 2017

Analys av hemsidor

Analysis of the British Library web page (https://www.bl.uk/)

The British Library (https://www.bl.uk/)
How well is the British Library website created and presented for the end user in terms of Web 2.0 characteristics? Web 2.0 is a lot about Social media and how users use these platforms to communicate. The main characteristics of Web 2.0 are: users’ participation instead of just publishing, users as contributors, radical decentralization, radical trust, rich user experience, the web as platform, control of one’s own data, remixing data, collective intelligence, attitudes, better software by many users, play and undetermined user behaviour (fuchs, 2013, p. 32).
When it comes to how user friendly British Library’s website is, there are a lot of interesting characteristics. For example, British Library has more than 14 million hits on Google. The user can follow British Library on Facebook, Twitter, Pinterest, Youtube, Instagram and Google+. Very often the library posts news on their website with the latest new about the library. On the website the user can also find links to the library’s blogs. According to the website, the library has 19 blogs. The user can also find information about British Library on Flickr and Wikipedia. Another interesting thing is that the users can give critiques on either Google or Facebook about their experience with the library. According to 505 users on Google, the British Library has received 4.5 stars out of five in total and according to 9 438 users on Facebook, the library has received 4.6 stars out of five in total. On Google the user can also see statistic, for example which days are the most busy ones. According to Google Wednesdays are the most busy days. Here the user can also write a comment whether this information is correct or not and the user can send this information to the cell phone. Even TripAdvisor has information about British Library and also here can the user give critique. Also here has the British Library received 4.5 stars out of five in total based on 2 836 votes. The British Library seems to use social media a lot to reach out to its users and the users in return can participate, contribute and use the web as a platform for communication. People can basically find the British Library almost everywhere on the web, which makes it very user friendly
  
 In the Web 2.0 it is important that web pages are easy to use and that they look inviting. It can be noticed that there is not much text on the top part of the page, the part of the page a visitor first sees when entering the page. There is a black background, and the text British library with relatively big white letters. Under that the text For research, inspiration and enjoyment. This appears to be the, in a way, slogan of this publically financed institution or “company”. On top of the page to the left, is the official logo. The logo looks like a flag hanging down, with red background and white capital letters. Then there is much space with no text, and to the right, a picture of two children reading. The impression of the page is “clean”. There are different categories on top of the page. Catalogues & collections has the sub categories Catalogues, Digital collections and How to get started, where the library educates the user in information search. The category Discover & learn has the sub categories Learning, Online resources and Highlights, where they pick some special objects from their vast collection. The category What´s on have the sub categories Members and Events. Then there are the categories Visit, Business support, Shop and Join, where one can become a member. One can notice that the library really is trying to make the web page inviting and easy to browse. They are trying to communicate the message that the library is for the library users, and they try to create a community, by the social media that is constantly present on the home page, and one can also become a member of the library.

En webbplats för massmedia - Wikipedia
sv.wikipedia.org

Ett exempel på en webbplats för massmedia är Wikipedia. Det är en webbplats där det finns tillgång till en stor mängd information och där går det även att själv lägga ut information om ett ämne som man tycker är viktig. Webbplatsen används som en lagringsplats för information i många olika ämnen. Det är en av de största webbplatser där man lagrar information, som finns på nätet. Webbplatsen har ingen annonsering av vad man kan se, så dess inkomstkälla är inte målinriktad annonsering.
Användaren är en bidragsgivare, av information, till webbplatsen. Det är både negativt och posetivt att använda sig av en webbplats där de tillåter sina användare att fritt lägga in information. Det tillkommer mycket ny information till hemsidan på detta sättet men information är inte alltid giltig, eftersom användarna kan skriva vad de vill och det är svårt att hålla reda på. Ibland är informationen inkorrekt, källan där informationen ursprungligen kommer ifrån är kanske dålig. Längst ner på webbplatsens startsida finns det information om dess integritetspolicy som berättar hur webbplatsen de sköter användarnas bidrag av information mer.
Det finns ingen direkt kontakt mellan användarna, inte som det kan vara på andra webbplatser. Det är inte en social webbplats, det inte en social plattform och den information du delar med dig kan andra användare både se och redigera utan ditt tillstånd eller webbplatsens skapare.
Webbsidan är enkel att använda, speciellt när man bläddrar, "browse", genom information. Du kan lätt gå från en källa till en annan, inom webbplatsen. I texterna, som finns på webbplatsen, finns det genvägar till andra texter med mer information som är kopplat till den ursprungliga sidans text. Genvägarna de är ord som är blåa. Det finns även genvägar brevid texten som går att klicka på. Det är också enkelt att navigera i webbplatsen.

För att göra informationsökningen enklare för individen, går det att ställa in sidan på olika språk. Det gör det enklare för användaren när han eller hon kan välja det är funkar bäst.




2.      A website that might be a direct competitor to the libraries:

An exampel of such a website is Goodreads www.goodreads.com. The headline of the website reads ”Meet your new favoritebook.” Beneath the headline are two questions for the visitor of the website: ”Deciding what to read next?” and ”What are your friends reading?”
The purpose of the website is to give people tips of what to read next and to find more of the book genres they like. On the website there is a long list of genres for the members to explore and search through. As a member you can also create bookshelves where you can list books that you have read and books that you want to read. You can update on what book or books you are currently reading so that your friends can see and get tips for what they might want to read next. Goodreads is a good website since it allows you as a member to keep lists of your books. As a reader you often have a very long to read list so with goodreads you can easily go through that list to see what you want to read next. But such websites as goodreads might be a direct competitor to libraries. Now the users of a library can sit at home by their computers and find out what books they want to read and easily order them online. The need to go to the library to find new books fades.
The website Goodreads is well presented for the end user according to characteristics of web 2.0 since you as a member of the site can be a part of creating it while creating your profile and your own bookshelves which other users can see and get inspired from. It is a very social website beacuse you as a user shares your books with other users and rewiev books so that your followers can find new interesting things to read. It is a social platform for people with a common interest. The web becomes a platform according to the characteristics of web 2.0. And trhough this you as a user get a richer user experience since you can share your reading with others. A richer user experience is also one of the main characteristicts of web 2.0. Also the users are contributors to this website since they are a part of its creation and formation.


4. En webbplats för en offentlig, icke-kommersiell institution eller organisation som en statlig organisation, icke-statlig organisation (förutom bibliotek).

Jag har valt att analysera och titta på Emmaboda kommuns hemsida www.emmaboda.se Kommunernas hemsidor har olika syften för användarna så det är viktigt att framsidan är tydlig och lätt att söka sig vidare på. Här uppfyller Emmaboda kommuns hemsida det syftet för informationssökande människor. Oavsett om syftet med besöket på hemsidan är söka arbete, få information om olika kommunala tjänster och verksamheter, söker information om olika turistmål, olika boendetyper, politiska företrädare och beslut mm hittar man enkelt vägar till den sökta informationen på hemsidan. En bra sökfunktion finns också där man med hjälp av valfritt sökord kan hitta den information man söker.

  Trots det är informationssökning ett av det svåraste kommunikationsmedlen på en hemsida. Detta beror naturligtvis på att vi människor är olika och olika duktiga på digital informationssökning. Därför är det viktigt att fler kommunikationsmöjligheter finns där besökarna kan hitta telefonnummer till ex. kommunväxel och andra kontaktmöjligheter som mail och fax för att därifrån lotsas vidare till aktuell person som kan hjälpa den sökande att få information eller hjälp på annat sätt. Det finns även möjlighet att översätta hemsidan till massa olika språk och det är viktigt för nyanlända och turister. Det finns även möjlighet att få hemsidan uppläst. Viktiga tillgänglighetsfaktorer som gör att man inte utestänger någon från information. Överst på sidan finns viktiga sökverktyg för att lotsas vidare till den verksamhet man söker. Klickar man på en av t ex ”Utbildning och barnomsorg” får man ytterligare valmöjligheter som gör att man snart hittar rätt oavsett om det är gymnasieskola eller förskola man söker. https://www.emmaboda.se/utbildning--barnomsorg.html.

  En kommuns hemsida är informativ och kan vara en djungel om man är ovan. Men lär man sig använda den så finns det oändlig med information för den behövande. Det är viktigt att uppdatera en sådan informativ hemsida ofta och hålla den ständig aktuell. Det är också viktigt att hemsidan ser bra och gärna med vackra bilder från kommunen eftersom en kommuns hemsida är ett ansikte utåt.

 På en hemsida förmedlas det nyheter som berör kommunen, allt ifrån kriser till uppmaningar om bevattningsförbud. Därför är det viktigt att använder sig av den för att hålla sig uppdaterad av det som händer.

  För den som är intresserad av samhällskunskap finns här mycket att hämta om hur en kommun fungerar och är uppbyggd. Nämnderna och kommunfullmäktiges dagordningar och protokoll publicerar så varje kommuninvånare kan läsa om vilka beslut som har fattas. Finns även kontaktuppgifter till de folkvalda politikerna.

  Sidan är helt reklamfri men man kan hitta länkar till de kommunala bolagen och till Glasmuseet i Boda Glasbruk ”The Glassfactory”.


5. A website of an association - Växjö Domkyrka


We have chosen a church website, Växjö domkyrka, and at first glance the website seem easy to use. The website uses cookies and tells you that right away when you bring up the website, but unlike other websites in our own experience they have a page where they explain what cookies is, what it does, a link to the laws around cookies and how not to have it be used on your computer in link to this website.

When it comes to commercials or advertisement, there are nothing to be found. There are only a contact information box to the right with contact information for the church and it’s staff and a virtual picture of the church’s inside made by Google maps. On the left side of the page there are a column who expands and shows information like the Swedish Church’s graveyards, Swedish Church in Växjö, help and support for yourself and others, more contact information, coming events, other churches and information about the Christian faith. On the same left side there are icons showing that you can search with your own words on the web-page, see what kind of events are in the church’s calendar, an icon to change web-page and a direct-contact icon called “prata med oss”. Further down on the page you can see the opening hours, hours for baptism and marriage ceremonies and finally information about the church’s history, legend, style, seats and instruments visible in the building.

This is a website very well designed to make it as easy as possible for its users and information is very easy to find and don’t take long to find what you’re looking for. It has columns to the left and on top of the screen with a picture of the church beneath it with the Swedish Church logo on top. The meaning of this website is to give information about the churches, their work and how you can use them for your benefits (marriage, funerals and your child’s baptism). Other positive traits the web-page has is its language options. What we think are positive traits on this web-page are that the language options are very helpful. You can switch from Swedish to English, switch those languages to a talking device who tells you what the text says if you have difficulties with reading of any kind or prefer to listen instead of reading. The most exciting thing is that the web-page has sign language as an option.

We don’t think the church gains a profit on the website itself but a website costs money to uphold and here in Sweden people donate money to the Swedish church and our suspicion is that some of that money is used to run and uphold the different church websites for Swedish churches. What we do think gains them in profit is that they are large and modern enough to even have a web-page with multiple layers. With layers, we mean the web-page covers several other churches in the Swedish Church association.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar