Analysis of the British Library web page (https://www.bl.uk/)
The
British Library (https://www.bl.uk/)
How well is the British
Library website created and presented for the end user in terms of Web 2.0
characteristics? Web 2.0 is a lot about Social media and how users use these
platforms to communicate. The main characteristics of Web 2.0 are: users’
participation instead of just publishing, users as contributors, radical
decentralization, radical trust, rich user experience, the web as platform,
control of one’s own data, remixing data, collective intelligence, attitudes,
better software by many users, play and undetermined user behaviour (fuchs,
2013, p. 32).
When it comes to how
user friendly British Library’s website is, there are a lot of interesting
characteristics. For example, British Library has more than 14 million hits on
Google. The user can follow British Library on Facebook, Twitter, Pinterest,
Youtube, Instagram and Google+. Very often the library posts news on their website
with the latest new about the library. On the website the user can also find
links to the library’s blogs. According to the website, the library has 19
blogs. The user can also find information about British Library on Flickr and
Wikipedia. Another interesting thing is that the users can give critiques on
either Google or Facebook about their experience with the library. According to
505 users on Google, the British Library has received 4.5 stars out of five in
total and according to 9 438 users on Facebook, the library has received 4.6
stars out of five in total. On Google the user can also see statistic, for
example which days are the most busy ones. According to Google Wednesdays are
the most busy days. Here the user can also write a comment whether this
information is correct or not and the user can send this information to the
cell phone. Even TripAdvisor has information about British Library and also
here can the user give critique. Also here has the British Library received 4.5
stars out of five in total based on 2 836 votes. The British Library seems to
use social media a lot to reach out to its users and the users in return can
participate, contribute and use the web as a platform for communication. People
can basically find the British Library almost everywhere on the web, which
makes it very user friendly
In the Web 2.0 it is important that web pages are easy to use and that they look inviting. It can be noticed that there is not much text on the top part of the page, the part of the page a visitor first sees when entering the page. There is a black background, and the text British library with relatively big white letters. Under that the text For research, inspiration and enjoyment. This appears to be the, in a way, slogan of this publically financed institution or “company”. On top of the page to the left, is the official logo. The logo looks like a flag hanging down, with red background and white capital letters. Then there is much space with no text, and to the right, a picture of two children reading. The impression of the page is “clean”. There are different categories on top of the page. Catalogues & collections has the sub categories Catalogues, Digital collections and How to get started, where the library educates the user in information search. The category Discover & learn has the sub categories Learning, Online resources and Highlights, where they pick some special objects from their vast collection. The category What´s on have the sub categories Members and Events. Then there are the categories Visit, Business support, Shop and Join, where one can become a member. One can notice that the library really is trying to make the web page inviting and easy to browse. They are trying to communicate the message that the library is for the library users, and they try to create a community, by the social media that is constantly present on the home page, and one can also become a member of the library.
En
webbplats för massmedia - Wikipedia
sv.wikipedia.org
Ett exempel på en webbplats för massmedia
är Wikipedia. Det är en webbplats där det finns tillgång till en stor mängd
information och där går det även att själv lägga ut information om ett ämne som
man tycker är viktig. Webbplatsen används som en lagringsplats för information
i många olika ämnen. Det är en av de största webbplatser där man lagrar
information, som finns på nätet. Webbplatsen har
ingen annonsering av vad man kan se, så dess inkomstkälla är inte målinriktad
annonsering.
Användaren är en bidragsgivare, av
information, till webbplatsen. Det är både negativt och posetivt att använda
sig av en webbplats där de tillåter sina användare
att fritt lägga in information. Det tillkommer mycket ny information till
hemsidan på detta sättet men information är inte alltid giltig, eftersom
användarna kan skriva vad de vill och det är svårt att hålla reda på. Ibland är
informationen inkorrekt, källan där informationen ursprungligen kommer ifrån är
kanske dålig. Längst ner på webbplatsens startsida finns det information om
dess integritetspolicy som berättar hur webbplatsen de sköter användarnas bidrag
av information mer.
Det finns ingen direkt
kontakt mellan användarna, inte som det kan vara på andra webbplatser. Det är
inte en social webbplats, det inte en social plattform och den information du
delar med dig kan andra användare både se och redigera utan ditt tillstånd
eller webbplatsens skapare.
Webbsidan är enkel att använda,
speciellt när man bläddrar, "browse", genom information. Du kan lätt
gå från en källa till en annan, inom webbplatsen. I texterna, som finns på webbplatsen,
finns det genvägar till andra texter med mer information som är kopplat till den
ursprungliga sidans text. Genvägarna de är ord som är blåa. Det finns även genvägar
brevid texten som går att klicka på. Det är också enkelt att navigera i
webbplatsen.
För att göra informationsökningen
enklare för individen, går det att ställa in sidan på olika språk. Det gör det
enklare för användaren när han eller hon kan välja det är funkar bäst.
2. A website that might be a direct competitor to the libraries:
An exampel
of such a website is Goodreads www.goodreads.com. The headline of the website reads ”Meet your
new favoritebook.” Beneath the headline are two questions for the visitor of
the website: ”Deciding what to read next?” and ”What are your friends reading?”
The purpose
of the website is to give people tips of what to read next and to find more of
the book genres they like. On the website there is a long list of genres for
the members to explore and search through. As a member you can also create
bookshelves where you can list books that you have read and books that you want
to read. You can update on what book or books you are currently reading so that
your friends can see and get tips for what they might want to read next.
Goodreads is a good website since it allows you as a member to keep lists of
your books. As a reader you often have a very long to read list so with
goodreads you can easily go through that list to see what you want to read
next. But such websites as goodreads might be a direct competitor to libraries.
Now the users of a library can sit at home by their computers and find out what
books they want to read and easily order them online. The need to go to the
library to find new books fades.
The website
Goodreads is well presented for the end user according to characteristics of
web 2.0 since you as a member of the site can be a part of creating it while
creating your profile and your own bookshelves which other users can see and
get inspired from. It is a very social website beacuse you as a user shares
your books with other users and rewiev books so that your followers can find
new interesting things to read. It is a social platform for people with a
common interest. The web becomes a platform according to the characteristics of
web 2.0. And trhough this you as a user get a richer user experience since you
can share your reading with others. A richer user experience is also one of the
main characteristicts of web 2.0. Also the users are contributors to this
website since they are a part of its creation and formation.
4. En webbplats för en offentlig, icke-kommersiell
institution eller organisation som en statlig organisation, icke-statlig
organisation (förutom bibliotek).
Jag
har valt att analysera och titta på Emmaboda kommuns hemsida www.emmaboda.se Kommunernas
hemsidor har olika syften för användarna så det är viktigt att framsidan är
tydlig och lätt att söka sig vidare på. Här uppfyller Emmaboda kommuns hemsida
det syftet för informationssökande människor. Oavsett om syftet med besöket på
hemsidan är söka arbete, få information om olika kommunala tjänster och
verksamheter, söker information om olika turistmål, olika boendetyper,
politiska företrädare och beslut mm hittar man enkelt vägar till den sökta
informationen på hemsidan. En bra sökfunktion finns också där man med hjälp av
valfritt sökord kan hitta den information man söker.
Trots det är informationssökning ett av det
svåraste kommunikationsmedlen på en hemsida. Detta beror naturligtvis på att vi
människor är olika och olika duktiga på digital informationssökning. Därför är
det viktigt att fler kommunikationsmöjligheter finns där besökarna kan hitta
telefonnummer till ex. kommunväxel och andra kontaktmöjligheter som mail och
fax för att därifrån lotsas vidare till aktuell person som kan hjälpa den
sökande att få information eller hjälp på annat sätt. Det finns även möjlighet
att översätta hemsidan till massa olika språk och det är viktigt för nyanlända
och turister. Det finns även möjlighet att få hemsidan uppläst. Viktiga
tillgänglighetsfaktorer som gör att man inte utestänger någon från information.
Överst på sidan finns viktiga sökverktyg för att lotsas vidare till den
verksamhet man söker. Klickar man på en av t ex ”Utbildning och barnomsorg” får
man ytterligare valmöjligheter som gör att man snart hittar rätt oavsett om det
är gymnasieskola eller förskola man söker. https://www.emmaboda.se/utbildning--barnomsorg.html.
En kommuns hemsida är informativ och kan vara
en djungel om man är ovan. Men lär man sig använda den så finns det oändlig med
information för den behövande. Det är viktigt att uppdatera en sådan informativ
hemsida ofta och hålla den ständig aktuell. Det är också viktigt att hemsidan
ser bra och gärna med vackra bilder från kommunen eftersom en kommuns hemsida
är ett ansikte utåt.
På en hemsida förmedlas det nyheter som berör
kommunen, allt ifrån kriser till uppmaningar om bevattningsförbud. Därför är
det viktigt att använder sig av den för att hålla sig uppdaterad av det som
händer.
För den som är intresserad av samhällskunskap
finns här mycket att hämta om hur en kommun fungerar och är uppbyggd. Nämnderna
och kommunfullmäktiges dagordningar och protokoll publicerar så varje
kommuninvånare kan läsa om vilka beslut som har fattas. Finns även kontaktuppgifter
till de folkvalda politikerna.
Sidan är helt reklamfri men man kan hitta
länkar till de kommunala bolagen och till Glasmuseet i Boda Glasbruk ”The
Glassfactory”.
5. A
website of an association - Växjö Domkyrka
We have
chosen a church website, Växjö domkyrka, and at first glance the website seem
easy to use. The website uses cookies and tells you that right away when you
bring up the website, but unlike other websites in our own experience they have
a page where they explain what cookies is, what it does, a link to the laws
around cookies and how not to have it be used on your computer in link to this
website.
When it
comes to commercials or advertisement, there are nothing to be found. There are
only a contact information box to the right with contact information for the
church and it’s staff and a virtual picture of the church’s inside made by
Google maps. On the left side of the page there are a column who expands and
shows information like the Swedish Church’s graveyards, Swedish Church in
Växjö, help and support for yourself and others, more contact information,
coming events, other churches and information about the Christian faith. On the
same left side there are icons showing that you can search with your own words
on the web-page, see what kind of events are in the church’s calendar, an icon
to change web-page and a direct-contact icon called “prata med oss”. Further
down on the page you can see the opening hours, hours for baptism and marriage
ceremonies and finally information about the church’s history, legend, style,
seats and instruments visible in the building.
This is a
website very well designed to make it as easy as possible for its users and
information is very easy to find and don’t take long to find what you’re
looking for. It has columns to the left and on top of the screen with a picture
of the church beneath it with the Swedish Church logo on top. The meaning of
this website is to give information about the churches, their work and how you
can use them for your benefits (marriage, funerals and your child’s baptism).
Other positive traits the web-page has is its language options. What we think
are positive traits on this web-page are that the language options are very
helpful. You can switch from Swedish to English, switch those languages to a
talking device who tells you what the text says if you have difficulties with
reading of any kind or prefer to listen instead of reading. The most exciting
thing is that the web-page has sign language as an option.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar