I kapitel sju tar författaren upp Facebook och hur de ser sig själva i samband med deras användares integritet. Kapitlet handlar även om den kraft Facebook har över samhället och hur Facebook blir sedd av vissa personer som en del av vardagslivet.
För många människor är Facebook ett ställe som de spenderar en stor del sina vardag på, även om det kanske bara är många korta stunder på varje dag. På plattformen skapar de nya relationer och håller kontakt gamla vänner. Plattformen blir använd av både gamla och yngre människor i samhället och det är mycket personlig information som blir utlagd av de som har en profil. Detta kräver att dess integritet är intakt och att den inte blir kränkt på något sätt. Att människornas information inte blir såld vidar till företag som vill ha den personliga informationen som finns där. Människor har rätt att välja vilken information som är tillgänglig för andra människor eller olika företag.
Facebook har inställningar där människor, som har egna profiler på plattformen, kan bestämma hur offentliga de vill ha sin information, som de väljer att lägga ut på sidan. De väljer om deras profil ska vara privat, att den bara ska kunna bli sedd av vänner och familj, eller om alla som har Facebook har möjlighet att se allt han eller hon har och kommer att lägga ut.
Facebook vill försäkra sina användare att de tar hand om deras data på ett bra sätt och att användare har full kontroll över privat kontroller. Men det finns inga kontroller för att tillåta användare att stänga av annonserares tillgång till deras data. Facebook säger att de inte delar med sig av användares information till annonserare, men målinriktad reklam är alltid igång.
Facebook är ett kapitalistiskt företag. Målet för dem är att nå finansiellt resultat. Företaget gör det med hjälp av målinriktad annonsering. Som betyder att dem skräddarsyr reklamen för att passa användarna med hjälp av den mängd av personliga ”likes”, både positiva och negativa som gör det möjligt för den övervakning av denna data att identifiera och analysera vilka produkter som användarna har störst trolighet att köpa. Annonsering är den största inkomst källan och att det är den vanligaste modellen för sociala plattformar. Facebook garanterar sina användare att de skyddar deras integritet medan de samtidigt möjliggör kommunikation av användarnas data i syfte att rikta in sig på annonsering. De säger att skyddar deras integritet samtidigt som de bryter integriteten för ekonomiska skäl. Det är oklart vem användarnas data blir delad med. Men datan blir utnyttjad för vinst tillverkning och därför av ekonomiska skäl.
Skaparen av Facebook säger att dess begrepp handlar om att världen kommer att bli bättre om du delar med dig mer än vad du normalt gör. Han vill hjälpa människor att, med hjälp av Facebook, skapa ett öppet samhälle. ”För att göra världen mer öppen och främja förståelse mellan människor. ”
Enligt författaren av kapitlet, och därmed resten av boken, gör Facebook inte världen till en bättre plats, den gör den mer kommersialiserad. Världen blir bara bättre för företagen som är intresserade av annonsering, inte för användarna.
Emmeli Lönnberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar